Technika od zawsze zajmowała znaczące miejsce w życiu społecznym człowieka. Poruszając temat jej wykorzystania we współczesnych mediach trzeba zwrócić uwagę zarówno na pozytywne jak i negatywne aspekty. Trzeba je traktować kompleksowo, ponieważ pozytywne aspekty innowacji technologicznych są nierozłącznie związane z aspektami negatywnymi. Technika nie jest albo pozytywna albo negatywna. Nie jest używana tylko dla dobrych albo tylko dla złych celów. Dobre i złe konsekwencje korzystania ze zdobyczy techniki są równoczesne i nierozłączne.63 W tym rozdziale przede wszystkim przyjrzymy się sposobom wykorzystania techniki w mediach w pozytywnym celu, a jej szkodliwość na tym polu omówimy w późniejszej części tej pracy.
W tym rozdziale chciałbym zwrócić szczególną uwagę na problematykę związaną przede wszystkim z techniką medialną i jej pozytywnym znaczeniem we współczesnym społeczeństwie. Tworzy ona pewnego rodzaju przestrzeń, która ma swoje mniej lub bardziej zbadane granice. Technika w mediach ma za zadanie służyć człowiekowi. Opracowując nowe technologie, inżynierowie muszą mieć na uwadze to, że beneficjentem ich pracy będą właśnie ludzie.
„Technika medialna musi się liczyć ze zmysłowym wyposażeniem człowieka. Klawiatury najmniejszych nawet telefonów komórkowych nie mogą być mniejsze, niż pozwala na to zręczność ludzkich palców. Ekrany o rozdzielczości większej niż ta, które rozróżnia ludzkie oko, są nadmiarowe. Głośniki, które transmitują dźwięki spoza zakresu częstotliwości odbieranych przez ludzkie ucho, dla zwykłych zastosowań będą bezużyteczne. Pamiętajmy zatem, że to człowiek jest początkiem i końcem, alfą i omegą procesu komunikowania.”64
Zagadnienie techniki i jej wykorzystanie w służbie współczesnych mediów jest bardzo szerokim tematem. W tej pracy przyjrzymy się przede wszystkim funkcji wychowawczej mediów (tzw. edukacji medialnej), w pewnym zakresie zbadamy Internet jako źródło wiedzy i informacji o świecie oraz poruszymy problemy związane z kształtowaniem, za pomocą współczesnych mediów, opinii i światopoglądu człowieka. Postanowiłem skupić się właśnie na tych tematach, ponieważ każdy z nich dotyczy człowieka począwszy od jego najmłodszych lat, poprzez dzieciństwo i dorastanie, następnie wiek dojrzały (tzw. wiek produkcyjny) aż do wieku emerytalnego (tzw. wiek poprodukcyjny). Dzięki takiemu podejściu do tematu będziemy mogli się przyjrzeć pozytywnemu wpływowi mediów na człowieka jako całość, jako podmiotowi techniki medialnej.
Na początku tego rozdziału chciałbym przeanalizować pozytywny wpływ mediów na dzieci i młodzież. Przedstawię najważniejsze pozytywne teorie dotyczące komunikowania społecznego. Następnie zaprezentuję postawy jakie są kształtowane przez współczesne media. Poruszę również temat wychowania poprzez media oraz przeanalizuję specyfikę wpływu jaki media wywierają na człowieka, szczególnie w czasie jego dzieciństwa i dorastania.
W kolejnej części analizie poddam fenomen Internetu, który obecnie traktowany jest jako kopalnia wiedzy. Nierzadko spotkać się można z opiniami, że jeśli czegoś nie ma w Internecie, to nie ma tego w ogóle. W tej części pracy skupię się jednak na pozytywnych aspektach związanych z pracą z Internetem.
Następnie postaram się przedstawić, w jaki sposób media kształtują człowieka i wpływają na jego opinię. Pochylę się przede wszystkim nad zagadnieniem marketingu politycznego, reklamy oraz Public Relations. Postaram się pokrótce przeanalizować pozytywne strony tego typu zabiegów medialnych, ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki kształtowania opinii wśród odbiorców. W tej części przedstawię również pozytywne postawy kształtowane przez media, ponieważ to one bezpośrednio wpływają na opinie wyrażane przez danego człowieka oraz na opinie na jego temat.
63. Por. T. Goban – Klas, Nadchodzące społeczeństwo medialne [w:] Edukacja w sytuacji zmiany społecznej. Chowanna, Tom 2, red. S. Juszczyk, Katowice 2007, s. 49 – 50.
64. Tamże, s. 50.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz