niedziela, 22 sierpnia 2010

2.2.1. Pozytywny wpływ mediów na dzieci i młodzież

Już od najmłodszych lat media kształtują człowieka. Wpływ ten może być pozytywny jak i negatywny. Jak wspominaliśmy już wcześniej, należy przypatrywać się obydwu oddziaływaniom. Nie można pominąć żadnego z nich, ponieważ wtedy wypaczamy rzeczywistość. Dobre i złe cele są równoczesne i nierozłączne i jako takie należy je badać.
„Użytkowanie mediów stało się dziś ważnym problemem wychowawczym. Wywierają one bowiem znaczny wpływ na człowieka, a w szczególności na jego postawy.”65 Należy podkreślić, że obecnie w sposób oczywisty szkoła przestała być uprzywilejowaną przestrzenią służącą formacji kolejnych pokoleń obywateli, a instytucje państwowe straciły znaczącą część swojej kontroli dostępu do wiedzy o świecie.66 Szczególną uwagą należy otoczyć dzieci i młodzież. Bardzo młode osoby nie są wystarczająco wykształcone, żeby móc samodzielnie oceniać wartość przekazów medialnych. Nie mają również w pełni wykształconych wzorców, postaw i systemów wartości.
Mając na uwadze przejrzystość tej pracy, w tym rozdziale pochylimy się nad pozytywnym wpływie mediów na dzieci i młodzież, a ich negatywne oddziaływanie na tym polu omówimy w kolejnych rozdziałach. Podkreślam jednak, że ze względu na charakter badanego materiału, prace tą należy traktować całościowo.


65. A. Lepa, Funkcja logosfery w wychowaniu do mediów, Łódź 2008, s. 13.
66. Por. http://www.observatorio.org/comunicados/comun036.html (31-05-2009 r.)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz